Kvinder trænger ind i vinens verden

Kvinder trænger ind i vinens verden
08/04/2013 Malene Hertz

THOMAS ILKJÆR, VINANMELDER, arrtikel fra Politiken, den 10. februar, 2013:

Vinnetværk for kvinder, vinklubber kun for kvinder og en vinbog mest til kvinder. Er der en kønsrevolution på vej i den mandsdominerede vinverden? Og er mænd og kvinders tilgang til vin virkelig så forskellige? Spis&Bos vinskribent tager en pejling.

For et par uger siden lå der en mail i indbakken. ’Første vinsmagning kun for kvinder i 2013’ proklamerede overskriften. Afsenderen var importøren Laudrup Vin & Gastronomi, og dette tilbud skilte sig jo unægtelig ud fra de traditionelle salgsmail, så jeg åbnede den, selv om jeg jo med det samme kunne se, at jeg ikke tilhørte målgruppen. Fireretters menu, ni tilhørende vine fra Australien og løftet om at lære noget i »smukke maritime omgivelser«. Men altså kun for kvinder. Hvad pokker er meningen? Marketingkoordinator Helle Herskind forklarer:

»Vi fik efterhånden en del opfordringer fra vores netværk og kunder til at arrangere vinsmagninger kun for kvinder, og det har været en stor succes. Deltagerne virker begejstrede for et vinforum, hvor man slipper for bedrevidende mænd og med en god blanding af hygge og lærdom«.

Det med mændene kan Nana Wad, pr & communication manager hos vinfirmaet Kjær & Sommerfeldt, godt nikke genkendende til:

»Jeg holder en masse smagninger, og der er meget ofte en, der skal stille et helt uinteressant spørgsmål om for eksempel, ved hvilken temperatur druerne er høstet. Og jeg er ked af at sige det, men det er altså altid en mand«.

Viden giver sociale point
Wad udgav sammen med Annette Roesbjerg i efteråret ’Kend din vin kvinde’, en håndbog om vinens verden med et klart østrogenpåvirket snit – fra den lyserøde farve til omslagets glas med læbestift. Mens Wad betoner, at dette på ingen måde er en bog for ’dumme blondiner’, og at det er vigtigt at være lige så seriøs i sin kommunikation til kvinder som til mænd, er tonen dog en anden end i de fleste andre vinbøger.

»Bogen kan sådan set lige så godt læses af mænd, men vi udnyttede en mulighed for at beskrive vinens verden med større brug af det, man kunne kalde kvindelige referencer. Der tales meget om den maskuline vinverden, men for mig at se er vin i bund og grund mindst lige så meget noget, der refererer til feminine eller bløde værdier, hvis vi endelig skal bruge de begreber. Vin handler om sanser, om passion, om fantasi og om følelser«. At kvinderne generelt har en anden tilgang til vin, bekræftes også af Henrik Smidt Hansen, der forestår smagningerne hos Laudrup Vin & Gastronomi:

»Lidt firkantet sagt er mænd mere til point, etiketter og terroirforhold i Moseldalen. Kvinderne er mere umiddelbare og ærlige i deres kommentarer og noget bedre til at lytte uden nødvendigvis at lade sig påvirke. Mændene sidder mere med deres smartphones og skanner etiketten og ved på forhånd, hvad de mener om vinen«.

Malene Smidt Hertz, der er vinkonsulent og vinanmelder på Go’morgen Danmark, er inde på noget af det samme.

»Kvinderne er mere no nonsense-agtige. De er mere interesserede i præcis det, der er vigtigt for dem, og ikke så meget alle detaljerne. De er mere umiddelbare i deres analyse af vin og tillader sig selv at ’føle noget’ i forhold til en vin«.

Hvis vi nu for et øjeblik antager, at disse generaliserende observationer er korrekte, hvilke årsager er der så til forskellen?

»Jeg tror, at det har meget at gøre med, at det, vi kan kalde den tekniske eller nørdede viden om vin, ikke giver de samme sociale point hos kvinder som hos mange mænd. Ligesom det i visse sammenhænge som mand er godt at vide noget om for eksempel ure eller flyvemaskiner, er der status i at vide noget faktuelt baseret om vin. Det har jeg fuld respekt for – og har endda også nydt godt af det i mange sammenhænge«

Manden vælger vinen
Er ’Kend din vin kvinde’ og kvindespecifikke vinsmagninger en del af en trend? Er vi på vej ind i en periode, hvor kvinderne i langt højere grad end tidligere vil være med til at lege, men på deres egne præmisser i en redefinering af vinens budskab?

»Løgismoses/Magasins vinklub kun for kvinder, som jeg holder smagninger for seks gange årligt, er på et halvt år vokset til at have 450 medlemmer, og de er meget interesserede og spørgende og især fokuserede på, hvorvidt en given vin passer til lejligheden og mad«, mener Thilde Maarbjerg, der er restaurantchef og sommelier på Kong Hans Kælder og blandt andet har vundet det nordiske mesterskab for sommelierer i 2007.

»Omvendt ser jeg ikke den store forskel på restauranten over det seneste tiår. Muligvis skifter vinkortet lidt oftere hænder end tidligere, men i 90 procent af tilfældene er det en mand, der vælger vin, og er der valgt en vinmenu, er det stort set altid manden, der stiller de eventuelle spørgsmål«, tilføjer hun.

Noget tyder på, at den i overvejende grad mandsbestemte dagsorden, der historisk er sat på vinområdet, i en vis udstrækning skræmmer kvinderne væk, og at de til gengæld slutter stærkt op, når fokus flyttes til den mere intuitive, sansebaserede og forudsætningsløse tilgang til vin.

Her ligger der måske et stort marked og venter. Malene Smidt Hertz mener i al fald, at man også skal se de efterhånden mange kvindevinklubber i det lys:

»Der er ingen tvivl om, at de dukker op, fordi der er nogen, der har set et stort markedspotentiale i dette og gerne vil sælge noget mere vin«.

Det handler vinens verden naturligvis også om. Men den handler også om nydelse. Og forholder det sig således, at kønnene er meget forskellige, når det kommer til fokus og interesse, handler det måske blot om forskellige veje til det samme mål. Som Thilde Maarbjerg udtrykker det:

»Omvendt tror jeg ikke, at det forskelligrettede fokus har nogen som helst indflydelse på, i hvor høj grad vin nydes kønnene imellem«.

KVINDEVIN. Vinsmagninger kun for kvinder bliver stadig mere populære. Arkivfoto: Miriam Dalsgaard

KVINDEVIN.
Vinsmagninger kun for kvinder bliver stadig mere populære. Arkivfoto: Miriam Dalsgaard